Blog
  • Main page
17
11
2017

Cateva adevaruri si mituri despre CALORII

Caloriile au devenit un subiect la ordinea zilei in ultimii ani, aproape toate produsele alimentare din magazine avand mentionat pe ambalaj si numarul de calorii per suta de grame.

Toata lumea vorbeste despre calorii : “Cate calorii ai ars ?”, “Cate calorii are un hamburger ?”, “Wow! Felul asta de mancare e plin de calorii !”. E imposibil sa auzi cuvantul “calorii” si sa nu te gandesti la silueta !

Dar ce sunt caloriile ?

Nu, nu sunt niste mici monstruleti care locuiesc in dulapul tau si care iti stramteaza hainele in fiecare noapte !

La prima vedere, caloriile (termen folosit in mod curent pentru kilocalorii, inclusiv de catre nutritionisti) par o notiune simpla: daca mananci mai multe decat organismul are nevoie acestea se transforma in grasime, insa este mult mai complex de atat.

Iata ce e bine sa stii – cateva mituri si adevaruri despre calorii, care te pot ajuta sa slabesti.

Termenul a intrat in lumea alimentara in jurul anului 1890, iar, initial, cercetatorii obisnuiau sa dea foc unui aliment si apoi sa foloseasca flacarile pentru incalzirea unei cantitati de apa. Cu cat apa respectiva era mai calda, cu atat alimentul avea mai multe calorii. In prezent, numarul de calorii dintr-un produs alimentar este estimat dupa continutul de carbohidrati, proteine si grasimi.

Corpul insa functioneaza cu energie chimica, produsa de oxidarea carbohidratilor, a grasimilor si a proteinelor, care are loc in celule. Atunci cand evaluezi alimentele, tine cont si de cantitatile de carbohidrati, proteine si grasimi (macronutrienti) pe care le contin, si nu doar de numarul de calorii.

Potrivit FAO (Organizaţia de Alimentatie şi Agricultură a Naţiunilor Unite), indiferent de sex sau de activitatea pe care o depune zilnic, un adult nu trebuie să consume mai puţin de 1.800 calorii pe zi.

Calitatea caloriilor 



Provenienţa caloriilor impune calitatea acestora, un aspect deosebit de important în funcţionarea zilnică a organismului. Astfel, cât de eficient este transformată energia provenind din alimentele consumate de-a lungul zilei în forţă musculară, respiratorie etc., depinde de calitatea caloriilor.

Pe scurt, alimentele super procesate, dulciurile rafinate, junk-food-ul au, de obicei, un număr mare de calorii, însă sunt aşa-numitele calorii goale care nu reprezintă un aport energetic foarte mare, pentru că sunt sărace în elemente nutritive.

Practic,caloriile furnizate de hrana, functioneaza pentru organismul nostru la fel cum functioneaza benzina pentru un autoturism.

Din acest punct de vedere, trebuie sa ne gandim ca pe piata gasim diverse tipuri de benzina, de o calitate superioara sau de o calitate inferioara. Exact la fel sunt si caloriile : de slaba calitate sau de inalta calitate.

Caloriile de slaba calitate

Provin din alimentele rafinate, ultra-procesate, dezechilibrate din punct de vedere nutritional.

Hrana “bogata” in astfel de calorii gasim la tot pasul, pentru ca, dupa cum probabil ti-ai dat seama, discutam de alimente precum : zaharul alb rafinat, glucoza, fructoza, uleiurile rafinate, margarina, grasimile hidrogenate, faina alba, orezul alb si lista poate continua. Intr-un cuvant : junk-food.

Alimentele procesate care au un continut redus de calorii nu sunt tocmai un aliat ideal in lupta impotriva kilogramelor. Spre exemplu, cele care nu contin zahar, au in locul acestuia indulcitori artificiali precum sucraloza sau aspartam. Iar un studiu realizat in cadrul Universitatii din Texas a aratat ca cei care consumau trei bauturi carbogazoase dietetice (light) pe saptamana aveau un risc cu pana la 40% mai mare de a deveni obezi.

Caloriile de inalta calitate

Evident, provin din alimentele naturale, integrale, neprocesate.

De fapt, prima regula a nutritiei este regula alimentelor pure, naturale, integrale si porneste de la ideea ca ceea ce Dumnezeu a creat pentru noi este natural. Ori de cate ori aducem modificari unui aliment, ii reducem valoarea.

Alimentele naturale sunt o sursa bogata de vitamine, minerale si enzime. Practic, tot ceea ce are organismul nevoie pentru a transforma caloriile din aceste alimente in energie pentru celulele sale.

De cate calorii avem nevoie ?

Revenind la comparatia intre benzina si calorii, la fel ca autoturismele si noi suntem diferiti. Un autoturism poate consuma 3% benzina, altul 8%, altul 15% etc. Asa si fiecare om are necesarul energetic individual.

Necesarul energetic este exprimat de numarul de calorii de care avem nevoie si difera de la persoana la persoana. Se calculeaza individual in functie de :

  • Rata metabolismului bazal – cantitatea de energie de care corpul are nevoie in stare de repaus si care depinde de :
    • sex : barbat sau femeie;
    • greutate;
    • inaltime;
    • varsta;
  • Stilul de viata : activ sau sedentar;
  • Energia necesara ingerarii hranei;

Necesarul energetic individual ti-l stabileste un nutritionist, in cadrul uneiconsultatii de nutritie. In baza acestei determinari, afli cate calorii trebuie sa consumi zilnic pentru o stare de sanatate buna si pentru o greutate normala a corpului.

Toata lumea stie ca prea multe calorii ingrasa.

Lucrurile stau si nu prea stau asa. Adevarul este ca o cantitate mai mare de calorii decat ne este necesara, este depozitata de organism sub forma de grasime, ca un fel de “rezerva” pentru zile negre.

Dar ceea ce este cu adevarat important, este calitatea acestor calorii.

O hrana compusa din calorii de inalta calitate, furnizeaza corpului toti co-factorii de care are nevoie pentru arderea caloriilor, inclusiv din rezervele proprii de grasime. Deci o alimentatie bogata in calorii de calitate, va conduce implicit la slabire sau mentinerea unei greutati normale, optime, fara a depriva organismul de nutrienti esentiali.

In concluzie: nu de calorii trebuie sa ne temem.

In definitiv, ESTI CEEA CE MANANCI !

author: Mircea Dumitrescu

Comment
0

Leave a reply

%d bloggers like this: